Váš byznys možná nefunguje tak, jak jste si to v začátcích podnikání představovali – a rozhodně nejste sami. Podle statistik zkrachuje polovina nově založených firem již během prvního roku a 95 % společností vyklidí pole do pěti let. Co byste měli dělat, abyste minimalizovali riziko neúspěchu?
Dělejte to, co po čem je poptávka
Každý touží podnikat v oboru, ke kterému ho pojí vřelý vztah. Představa je to hezká, ale příliš povrchní. Zkušení podnikatelé hledají příležitosti tam, kde je vysoká poptávka a přijatelná konkurence. Což v praxi znamená, že preferují výdělečné, nikoliv „sympatické“ obory.
Jděte vstříc svým zákazníkům
Heslem „náš zákazník, náš pán“ by se měl řídit každý, kdo to s podnikáním myslí alespoň trochu vážně. I ty nejmenší podniky by měly aktivně využívat CRM software a snažit se o budování dlouhodobých vztahů, které jsou mnohem výhodnější než akvizice nových zákazníků.
Pokud si pořídíte chytré CRM, získáte množství důležitých informací o cílové skupině a budete moct zákazníkům nabízet produkty a služby, o které jeví skutečný zájem. Vyzkoušejte třeba český software eWay-CRM – poslouží vám i jako nástroj pro pořádání e-mailingových kampaní a řízení projektů.
Nevzdávejte to
Pozitivní myšlení je při budování byznysu klíčové. Věci se často nebudou vyvíjet dle původních předpokladů, ale pokud to nevzdáte, mnohem pravděpodobněji z toho vyjdete vítězně. Většině začínajících podnikatelů nechybí originální nápady, jako spíše vytrvalost a ochota nevzdávat se. Přitom právě na základě těchto vlastností se dělí na úspěšné a neúspěšné.
Na druhou stranu se snažte zachovat selský rozum. Než abyste bez rozmyslu pumpovali peníze do projektu, který se ani po stanovené době nedaří probudit k životu, raději své záměry přehodnoťte a přesedlejte na jiný byznys. V začátcích vám hodně pomůže detailně zpracovaná finanční rozvaha.